fina

 
 
Träffat dessa tre inom 24 timmar. Inte hänt på 3 månader. Extra fantastiskt!
 

21:46

och han sover här bredvid

sommarens bästa bild




fiskfjällsfodral

 
Sydde mig faktiskt ett fodral liknande det jag bloggade om för ett tag sedan. Superdåliga bilder, men är faktiskt riktigt nöjd med resultatet! 
 
  • Börja med att välja ett tyg som inte rispas upp på kanterna. Fuskskinn funkar jättebra, äkta skinn blir nog lite för tjockt och otympligt.
  • Mäta datorn/surfplattan/föremålet. Min macbook var 23x33cm tror jag. Lägg till sömnsmån, jag tog 1cm på vardera sida, men det var för litet så öka om du inte vill ha "kanter" (som jag, se nedan).
  • Välj hur stora rundningar du vill ha, jag valde efter några provningar locket till en stor kryddburk.
  • Fint mönster jag lagt mycket kärlek i. Men tror ni fattar på pricken!
  • Jag gjorde 7 cm höga "lappar". Höjden på halvmånarna är 3cm. Bredden beror på hur bred din dator är. Kom ihåg att inkludera samma sömnsmån här!
  • Du måste göra en förskjutning för att få "fjällen" att inte hamna i samma läge varje rad. Klipp varannan lapp med att börja med en hel halvmåne, varannan med att avsluta med en hel halvmåne.
Håll koll så du vet hur många lappar du behöver.
  • När du klippt ut tillräckligt många lappar klipper du ut fram+baksida. Kom ihåg sömnsmånen!!! 
  • Bränn alla råa kanter med en tändare. Blir snyggare finish och tyget kommer garanterat inte rispas upp (funkar bara på icke naturliga material!).
  • Nåla lapparna nerifrån och sy försiktigt, tyget glider gärna. Nåla och sy en i taget.
  • Här märkte jag att fodralet skulle bli för litet. Klippte därför ut 4,5cm breda remsor att använda som kant. Längd beroende på tidigare mått. Sy räta mot räta. Har ni tagit tillräckligt med sömnsmån syr ni bara ihop allt räta mot räta.
  • Vänd ut och in och vips är du klar!
Jag justerade (sydde in/klippte till) storleken ett par gånger så jag fick det lagomt tight. Väldigt tacksamt tyg då man inte måste hålla på och sick-sacka så mycket. Gjorde mig ett matchande telefonfodral också.
 
  • Sista lappen fick rundningar på båda sidorna och limmades fast med superlim. Gjorde ingen stängningsmekanism men det går fint att sätta dit en tryckknapp, dragkedja eller något annat. Kom bara ihåg att då behövs det några extra centimeter tyg i öppningen.

RSS 2.0