låt oss se vad mars för med sig

För ett år sedan satt jag i mitt rum i lavaren och skrev om solen som fick snön från taken att förvandlas till vatten och droppa ner i mindre sjöar nere på backen. Jag hade ett mars med plugg, men framför allt roliga saker framför mig. Fick studentmössorna, åkte till Åre med killen jag höll så hårt, tog körkort, räknade ner inför Indo-resan och såntdär. 
 
Att ett år går så fort. 
 
Även i år möter jag mars med sol och dropp från taken, om än på lite annorlunda breddgrader. Jag söker jobb och börjar fundera vilken bubbla jag ska kliva in i efter att denna spuckit. Det känns både bra och dåligt, bra på det sättet att jag börjar känna mig klar här, dåligt för att jag inte vill byta ner mig eller välja fel. Vill jag vara ledig, när i så fall? Vill jag jobba, var i så fall? 
 
Den 14 april jobbar jag min sista dag på ICEHOTEL. Det är ett som är säkert i alla fall.
 

älskade räddningsgymnasiet

Evigt mycket credd till Elsa och Niemi som gjort denna reklamfilm om världens bästaste skola. Kolla in den och önska att ni var 15 igen och stod inför ert gymnasieval.
 
En annan sak, imorgon lyfter RäGy10 mot Kambodja och det ger mig så mycket nostalgikänslor att det vänder sig i magen. På både gott och ont. Följ dom på ragy.blogg.se. Fantastiska Marran ska förhoppningsvis uppdatera på denna tumblr också. 
 
 

tjeckien

Har i veckan varit precis lika rese-sugen som vanligt så jag började kika runt lite på europeiska städer att resa till till våren. Vill ju tågluffa någon gång i framtiden, men tänkte att en liten tjuvstart är aldrig fel. Såååå.... Den 6 maj åker jag och Robert till Prag för att möta våren!!!! Ska bli så himla, himla kul. Att jag dessutom åker med familjen till vår egen huvudstan 3-5 maj för att se Bruce Springsteen känns inte heller helt pjåkigt.
 
Bara att börja längta.
 

välkommen fredag. ta mig med storm

Satt precis med min lite tråkiga lunch och tänkte att detta är en lite trist dag. Gick ut i köket för att hämta mjölk, och då. Då känner jag den. Lukten. Dendär nyvädrade doften av vår går som en ilning genom kroppen och sveper bort allt det tråkiga. Det luktar vår, hörrni. Vår, vår, vår.
 
Trots att jag kliver på mitt niodagarspass idag så är det ju dessutom ändå fredag. Det är fredag, solsken och dropp från taken, jag har fått mitt marsschema och jag ska få somna bredvid killen jag tycker så mycket om. Lyckan.
 
Efter idag går vi in på tredje månaden i Jukkasjärvi. Så jävla välkommet det också.

björkis

Spenderat min sista lediga dag för denna gång med Isa, Elliot och Emelie i Björkliden. Soooom jag längtat efter att ha pjäxor på fötterna! Trots att vädret inte var det bästa njöt jag varenda sekund. 
 

senast instagramat


18:38


safarimorgon

Man hinner så jäkla mycket när man kliver upp på morgonen!! Avverkat läkarbesök, storhandling, jobbansökan, brakfrulle på Safari, två koppar te och en hel del annat såhär innan klockan 11 på dagen. Just nu sitter jag på café Safari inne i Kiruna, har precis druckit sista klunken och ska strax gå på stan en snabbis innan jag åker hem och lagar lite mat.
 
Såhär har min morgon sett ut.


23:44

Jobbat 24 av de senaste 48 timmarna så nu förtjänar jag lite ledighet. Synd bara att jag bokade tid på sjukan halv åtta imorgon bitti, men oj vad jag kan hinna med mycket imorgon då istället! Högsäsongen på hotellet börjar ta vid på riktigt nu och alla guider jobbar för allt vad de är värda, det har också medfört att vi i repan får hjälpa till lite mer ute i drift vilket jag tycker är skitkul! Igår var jag ute med norrskensbuss och fick lyckligtvis två timmar med superfint norrsken och jättenöjda gäster. Ikväll har jag och Lotta varit ute på Middag Under Stjärnorna som också blev riktigt lyckad med norrsken även där. Allt blir så himla mycket enklare när det är norrsken; om gästerna vanligtvis är jättenöjda är det ingenting mot om de får se norrsken!
 
Innan säsongen är slut planerar jag att köpa mig en ordentlig kamera så jag kan ta lite bilder på norrsken (som är ungefär helt omöjligt att fota utan bra kamera + stativ) samt lite snyggare bilder på vad jag har för mig här uppe. Förhoppningsvis blir det mycket roliga bilder i mars. Tills dess får jag hålla till godo med de få lyckoträffar jag får med min kompaktkamera, den nedan till exempel. 
 

ett hem

Längtar rätt ofta efter något fast. Inte nödvändigtvis ett fast ställe med ett fast liv, med ett fast jobb och fasta rutiner, men efter ett ställe som bara är mitt. Där jag kan sätta nyckeln i dörren och låsa om mig och veta att - dethär, det står kvar och väntar på mig när jag kommer tillbaka från mina äventyr. Ett ställe där jag får göra exakt som jag vill, bestämma gardiner och stolar, där jag får ha en säng som rymmer dubbeltäcke och kan koka te mitt i natten utan att väcka någon.
 
Just nu är väl detta det som känns längst bort i mitt liv. För mycket tankar, för mycket saker att hinna med, för mycket för att ens ha tid att välja dom där gardinerna. 
 

09:23

Dendär känslan. När man somnar så nära man kan, trots att det är obekvämt, trots att det är varmt. När man vaknar och hela kroppen pirrar av närhet. När man inte kan sudda bort leendet på läpparna. När man väntar vid dörren i timmar för man vet vem som snart ska kliva in. När man känner sig finare än man någonsin gjort. Den. Den.
 
Baksmällan som tar vid när klockan slår fem, håret står på ända, gruset i ögonen gnuggar hårt mot ögonlocken och man säger hejdå för några veckor. 
 
 

solsken. vädret och livet just nu


min första natt i hotellet

Har ju Inte visat bilder från min första natt i hotellet än! Så here we go - jag och Tilde i "Bedtime Story".
 

#southeastasia

Vet att jag kanske tjatar en aning, MEN det rör sig runt, runt, runt i mitt huvud. Asien. Sydostasien. Fuktig luft, vad-som-helst-och-stekt-ris, soldis, havsvatten, vatten på flaska, flipflops. Egentligen ingen mening att gå igenom det så många gånger i mitt huvud. Jag vet att jag ska åka, att jag inte ska göra det just exakt nu, men. Men att jag ska, men att jag får längta lite.
 

fint till datan

Jag och Robert shoppade lite kläder till våra Mac-isar. Grått till herrn och blått till damen. Från p.a.p 499:-/st.
 

15:34


hemmahelg med de jag tycker mest om

Nu när min fina MacBook har nått Jukkas är jag äntligen back on track igen, förutom att min telefonkamera har bestämt sig för att inte fungera som den ska. Den funkar dock hjälpligt och än så länge har jag lite gamla grejer att visa er, bland annat från när jag var hem. Det har gått 11 dagar (!!) sedan jag kom hit igen men bättre sent än aldrig.
 
Ledigheten var absolut perfekt. Åkte tåg till Gällivare på onsdagen där jag sedan mötte upp mitt resesällskap och satte oss på flyget, när vi landat och tagit oss till Ramsele stod middagen på bordet och ölen på kylning. Kramades med mamma och brorsan, uppdaterades på allt som händer i lilla byn och somnade gott med dom jag tycker så mycket om runt omkring mig, tyvärr var inte pappsen hemma men det fick gå ändå. Torsdag och sovmorgon, jättefrukost och kanonväder. Lastade in skidorna, oss och hund i bilen för att ta en tur till Nässjö med grill och solande. Lite kallt kanske (-17) men det va absolut den bästa torsdagen jag kunnat tänka mig. När vi kommit hem hälsade jag på gamla jobbet och surrade rösten av mig innan vi lagade middag och sedan såg Django Unchained och somnade.
 
Fredag och ytterligare sovmorgon innan vi packade in oss i bilen och styrde mot Sundsvall där vi spenderade resten av ledigheten med att dricka öl, mysa och äta god mat. Åt bland annat sushi för första gången, mums! 
 
Magiskt himla vacker tågmorgon mot Gällivare, hade på riktigt tårar i ögonen.
Skidåkningsdags och jag hade tvingat på lillebror lite för mycket kläder.
Det var alltså jag och mina tre grabbar ute. Korri är en av dessa.
Magiskt vackert var det även när vi kom fram till Nässjö och slog oss ner för att grilla korv.
Som vanligt när vi är lediga tillsammans blir det frosseri av goda middagar. Här bjöds det på lax, pressad potatis och sallad.
När vi installerat oss i Sundsvall drog vi på oss dansskorna och tog vinet under armen för att gå ut och svänga på höfterna.
Resterande ledighet såg rätt mycket ut såhär men endast små utflykter från sängen.
Sedan.. På måndagsmorgonen var det dags att åka hem. Mycket ångest i lilla rödhåriga flickan då, kändes inte helt bra att återvända till Jukkas efter en sådan helg. Nu är jag dock återställd och det känns inte jobbigt att vara här längre, det behövdes bara lite tid att acklimatisera sig igen.

stockholmstreetstyle


ville ba säga att hej, vi ses snart igen




gårdagens middag

Igår käkade jag och Tilde middag på hotellets "huvudresturang". Sjukt jäkla gott, vattnas fortfarande i munnen när jag tänker på det.

Min dator har förresten bestämt sig för att inte längre sammarbeta med internetfunktionen, vilket leder till att jag har lite svårt att uppdatera här. Ska se om det går att sparka igång den för att skriva lite om helgen som nästan blev en vecka hemma, min första natt i hotellet och sådär. Om inte annat så skriver jag när min nya, silvriga och äppelprydda bäbis anlänt.








RSS 2.0